De første Gentlemen Melvis & His Gentlemen
1962 med Melvis, Jan Lindén, Preben Devantier, Bent Rasmussen,
John "Stygge" Andreasen og Jesper Halberg

Den danske rocks barndom på ny CD

Den første danske rockkonge Melvis indspilninger fra 1959-1963 er netop udkommet på Frost Records. Ivan Haagensen, som Melvis egentlig hed, var leder af det første der danske rockorkester, Melvis Rock Band, der fik mulighed for at indspille plader.

Melvis Rock Band var det første amatørorkester direkte fra stenbroen, der fik lov at indspille den rene vare uden begrænsninger fra producer eller pladeselskab - og så oven i købet med noget så usædvanligt som to selv komponerede numre.

"I kan spille hvad I vil, bare det er det hersens Rock'n'Roll" var beskeden fra musikeren og pladeselskabsdirektøren Ewald Boilesen. Disse tidlige Melvis indspilninger indeholder langt flere kvaliteter end de i tidens løb har fået kredit for. Melvis var en pioner i dansk rockhistorie, en rigtig rockkonge.

I 1996 fejrede man ganske vist 40 års fødselsdag for dansk rock og brugte Preben Uglebjergs EP med titlen "Rock'n'Roll" som gidsel. Med al respekt for Uglebjerg, så var han ikke rocksanger. Ep’ens sange var ganske vist født som rocknumre, men den noget banale danske oversættelse med underholdningsorkestret Peter Plejs Orkester som backing havde ikke meget med Rock’n’Roll at gøre. Efter Uglebjerg dukkede flere refrænsangere og jazzmusikere op med denne "sjove døgnflue" fra USA. I flæng kan nævnes Gustav Winckler, Buster Larsen, Svend Asmussen og tidens populære vokalkvartetter Four Jacks og Blue Boys. Alt var pænt og nydeligt - og til tider også ganske sjovt. Men der var nu hverken ret meget rock eller rul i disse utallige tandløse forsøg. Danskere havde simpelthen ikke rødderne til at håndtere rock. Amerikanerne havde store traditioner i blues, country og hillbilly musik. Og en kombination af disse var kernekraften i energien, vildskaben og fandenivoldskheden i Rock'n'Roll. Meget få havde vel egentlig hørt den ægte vare, men historier om den dekadente musik og livsstil var dukket op via pressen. Fra billeder og film kunne man se hvordan Elvis Presley bevægede sig hæmningsløst og i filmen "Rock Around The Clock" sås Bill Haley & His Comets liggende på ryggen eller på knæ under fremførelsen af de nye "farlige" rytmer.

Det meget naturligt, at vi tog afstand. Selv i Rock'n'Rollens fædreland havde man store skrupler med vilde negre som Little Richard og hoftevridende lastbilchauffører som Elvis Presley, så her opfandt den pæne hvide middelklasse sangere som Pat Boone - og pladeselskaberne var dygtige nok til at bilde folk ind, at dette var Rock'n'Roll. Glem ikke, at i årtier var det folk i 30-40 års alderen, der vidste hvad god populærmusik var. Amerika var også blevet overrumplet af, at der havde udviklet sig en teenagegeneration, der bare ikke gad høre deres forældres gamle ikoner. Det var elementært, at det var en danseskole der skulle introducere Rock'n'Roll i Danmark. Danselærer Kisbye kunne se, at denne ukontrollerede rytmiske musik havde nogle gode dansekvaliteter. Den 4. oktober 1956 arrangerede han dansestævne i K.B.Hallen med "ægte" rockorkestre som Uglebjerg og Plejs Orkester - og så den unge typograflæring Ib Jensen med Ib Glindemanns Orkester. Ib "Rock" Jensen var ikke sanger, men udførte noget der lignede en krigsdans, imens han råbte og skreg ordene "rock og roll". Han blev straks udråbt til rockkonge. Det hele var dog overstået på nogle få måneder. Arrangementet i K.B.Hallen endte i rent kaos efter at en fotograf havde provokeret det ellers tilforladelige publikum til “lidt” ballade.

Pressen talte om en "bacille" som fik ellers "normale" unge mennesker til at gå i ekstase. Det var nu mest politiet, der gik amok, men Kisbye fik ikke lov at afholde flere danse-stævner i K.B.Hallen. Nysgerrigheden var nu tændt hos en del unge mennesker. Specielt i de københavnske arbejderkvarterer begyndte der at dukke amatørrockorkestre op.

Danmarks Radio spillede ikke den ukulturelle rockmusik. Drejede man derimod radioen over på mellembølge kunne man finde Radio Luxembourg som spillede Rock’n’Roll. Muligheden for at købe rockplader var indtil 1958 begrænset af valuta restriktioner, der stammede tilbage fra krigens tid og som forhindrede import. Derimod kunne man tage båden til det forjættede Sverige og købe skiverne. Tekster og noder fandtes kun i meget begrænset omfang, så de fleste sangtekster kom efter gehør med ret så pudsige resultater. Men datidens danske rockorkestre stod absolut ikke tilbage i forhold til deres idoler, når det gjaldt akrobatiske øvelser på gulv. Melvis har senere fortalt, at han optrådte i grå bukser, så sås skidtet ikke så tydeligt, da en del af forestillingen jo foregik liggene på gulvet.

Den første udenlandske rocksanger som gæstede Danmark var den engelske sanger Tommy Steele. En lidt bleg efterligning af den ægte vare fra Amerika. Alligevel blev hans koncerter i Danmark samt filmen "Ung mand med guitar" kæmpe succeser og en igangsætter for mange unge musikere. Tommy blev virkelig dyrket som idol med egen fanklub og flot pladesalg. Han holdt dog ikke så længe som rocksanger og slog sig på engelsk musical med stor succes.

De eneste amatørgrupper før Melvis, der fik udsendt plader var The Crazy Rockboys og James and His Jamesmen. Det er tvivlsomt hvor frie hænder de fik ved disse indspilninger. The Crazy Rockboys, som var en af de hårde grupper, udsendte "Tom Dooley" i pænt folkemusik arrangement. Danmarks Tommy Steele James and his Jamesmen udsendte en dansk version af "A Handfull Of Songs", som blev til "En Håndfuld Musik". Igen dansk familierock. Pladens b-side "Handclap" lugtede dog lidt mere af den ægte vare. Peter Abramsen blev opdaget af Sonet, da han arbejdede på selskabets lager. Han forkortede sit navn til Abrams, men når det kom til pladeindspilningerne satsede man på jazzmusikere som Jørgen Ingemann og Jørn Grauengaard som studiebacking under navnet The Rhythm Rockets!

Melvis rock band
Melvis Rock Band 1959 med Jørgen Rothmann,
Ole Berndorf, Melvis, Ole Rahbek og Birger Gylling

Melvis CD’en, der er den første i en trilogi, rummer 22 indspilninger med Melvis Rock Band og det senere Melvis & His Gentlemen. Den tyve sidede booklet fortæller historien med masser af små anekdoter og sjældne fotos fortalt og udlånt af en række gamle Melvis musikere.

Melvis var kendt for aldrig at gå på kompromis og var lidt af en foregangsmand. Måske netop derfor fik han aldrig de store hits som sådan, skønt han var en kendt person på scenen. Han indspillede således allerede i efteråret 1961 numre, der fusionerede rock og jazzmusik. I 1962 optrådte han som en af de første i beatmusikkens mekka Hamburg, hvor han sugede til sig. Melvis & his Gentlemen spillede således Liverpool musik i Danmark som de første, men desværre var publikum stadig mere til guitarmusik ala The Cliffters på det tidspunkt. Alle husker nok ”Hippy Hippy Shake”, der var et verdenshit med Swinging Blue Jeans i 1964, men den blev udsendt med Melvis And His Gentlemen et halvt år før uden den store succes..

Den næste antologi, der forventes udsendt indenfor de næste måneder, vil rumme de mere rockjazzede toner, som Melvis indspillede i årene 1964-1966. Den tredje vil rumme udelukkende uudgivet materiale fra den mere progressive periode 1967-1969, hvor såvel et ikke tidligere udgivet livealbum fra Montmarte med Melvis & His Gentlemen samt en række radiooptagelser fra trioen Confirmation Free, hvor Melvis fulgte tresserne til dørs.