Musikertilmelding
Bestilling af Link
Skriv til os

marts 2008

Pressemeddelelse

”Jump Around” - FOZ’N’S

FOZ’N’S opfylder drøm og udgiver sit første album

Den tidligere MGP-deltager Mark Fosnæs fra Nørresundby, alias FOZ’N’S, udgiver 7. marts sit allerførste album ”Jump Around”, som er en crispy Cd med masser af hiphop, pop, ballader, rap, rock og dance. Den 15-årige sanger og pigebedårer har selv skrevet de fleste af sangene, som rummer masser af feel-good musik, men også tekster med tid til eftertanke.

AF ¦ Mikkel H. Fønsskov

Han blev landskendt, da han med ”Mit Hood” sang sig ind i hjerterne hos masser af teenagepiger landet over til MGP i 2006. Den lyshårede dreng fra Nørresundby vendte ryggen til den nordjyske jantelov og tordnede igennem på musikscenen i Danmark. Nu er 9.klasses-eleven Mark Fosnæs igen klar til at indtage koncerter landet over med 13 funklende nye numre på albummet ”Jump Around.”
”Albummet er på en måde en slags fest. Der er masser af glade numre især ”Jump Around”, som også er titelnummeret på Cd’en. Budskabet er, at alle skal have det godt, hygge sig og være i godt humør, og det tror jeg folk bliver, hvis de hører min musik,” fortæller Mark Fosnæs.
Den nordjyske sanger har en finger med i stort set alt på albummet. Han har selv skrevet 11 ud af 13 numre og komponeret musikken til flere af teksterne. Sammen med den kendte producer ”Pilfinger” har FOZ’N’S skabt en cocktail af moderne musik og masser af ørehængere. Det er ikke uden grund at Mark bliver kaldt Danmarks svar på Justin Timberlake – meget af den nordjyske sangers musik minder nemlig om den genre, som den amerikanske stjerne laver. Der er dog langt fra Hollywood til Nørresundby – alligevel tror FOZ’N’S, at han kan blive fast inventar på de danske hitlister i fremtiden og lave endnu mere musik i de kommende år.
”Det her er kun begyndelsen. Jeg har mod på at lave endnu flere albums, og det er jeg sikker på, jeg kommer til. For jeg har bare enormt meget lyst til at synge og gøre mennesker glade med min musik,” siger Mark Fosnæs.

Skoleelev og stjerne
FOZ’N’S karriere fik for alvor et skub fremad, da han blev nummer to til MGP i 2006. Siden har han turneret rundt i hele landet og blandt andet sunget på Langelandsfestivalen, til Åh Abe koncerter over hele Danmark og ikke mindst optrådt til Open Air i Legoland foran 20.000 tilskuere i sommeren 2007. Samtidig med at den 15-årige sanger går i 9. klasse og bruger al sin fritid på at spille koncerter, har han også haft tid til at ”jumpe around” og lave sit nye album. Inspirationen til tidligere sange stammer blandt andet fra Marks omgivelser i Nordjylland – det nye album har også masser af spor til FOZ’N’S helt almindelige hverdag i Nørresundby.
”Ideerne til de fleste numre kommer fra noget, jeg oplever, hvor jeg bor. Jeg kan gå på gaden og så pludselig se en fugl eller et træ og få inspiration til en tekst eller melodi. Pladen er meget sådan, som jeg selv er. Den er fyldt med forskellige tanker, som kommer helt af sig selv. Nogen gange kan jeg også lytte til noget musik og få en idé til en sang eller se nogle mennesker eller læse en bog og så få lyst til at skrive. Alt kan inspirere mig,” fortæller Mark.
Og den brede inspiration kommer i særhed til udtryk på ”Jump Around”. En del af numrene på albummet lægger op til fest og højt humør, men flere af teksterne rummer også anderledes og eftertænksomme tanker. Nummeret ”Et Sekund” handler om moren til en af Mark Fosnæs venner, som døde af kræft. Her har han skrevet en tekst, som rummer store temaer som sorg, død og længsel, og FOZ’N’S viser for alvor, hvor bredt et musikalsk talent han besidder.
”Jeg skrev ’Et Sekund’ rimeligt hurtigt. Sangen kom nemt til mig, fordi jeg skrev, hvad jeg følte og tænkte, så det var egentligt enkelt. Men samtidig var den enormt hård at lave, fordi jeg virkelig var ked af det på min vens vegne. Men jeg er glad for at jeg gjorde det, og forhåbentligt kan jeg hjælpe familien og andre med at komme over en så stor sorg ved at skrive åbent om temaet. Så jeg er glad for, hvis nogen af mine tekster kan ramme folk i hjertet,” siger Mark Fosnæs.

Musikken har udviklet sig siden MGP
”Jump Around” henvender sig til alle, men specielt målgruppen blandt de otte til 17-årige. Selv om albummet har en engelsk titel, synger Mark på dansk, og dermed fortsætter han den stil, der gjorde ham kendt ved MGP. Der er dog sket meget siden FOZ’N’S som 13-årige nordjyde optrådte helt uimponeret til sangkonkurrencen.
”MGP glemmer jeg aldrig. Det var det, som tændte mig på at lave musik. Det var på en måde dér, jeg kunne begynde at realisere min drøm om at synge. Når jeg tænker tilbage, foregik MGP ikke for så lang tid siden, alligevel har albummet været med til at udvikle mig som person. Jeg er jo langt fra den samme, som da jeg sang ”Mit Hood”. Det nye album er udtryk for, hvad jeg selv har haft lyst til at lave af musik. Den er min helt egen stil,” lyder det fra Mark Fosnæs.
Det er første gang FOZ’N’S nu kan findes under ”F” på musikbutikkernes hylder. Den 15-årige nordjyde ser frem til at se albummet i forretningerne og at numrene bliver spillet i radioen. For Mark Fosnæs tæller det dog ikke højst om albummet sælger i tusindvis – for ham er det største, at han har nået sit mål og indfriet en drøm om at lave et helt album.
”Selvfølgelig håber jeg, albummet sælger godt, men hvis jeg skal være helt ærlig, så betyder det ikke så meget om ”Jump Around” bliver købt af tusindvis. Jeg bliver bare glad, hvis folk synes godt om musikken og anmelderne modtager den positivt. Jeg ved inderst inde, at jeg har skrevet nogle gode numre og lavet et vellykket album,” siger Mark Fosnæs.

KORT OM ¦ MARK FOSNÆS - FOZ’N’S
- Mark er 15 år gammel og går i 9. klasse på Nørre Uttrup Skole i Nørresundby. Til sommer begynder han på Nørresundby Gymnasium på den sproglige linje
- Mark synger både hiphop, pop, dance, rock og ballader